Gästbloggare – Stina Lönn

Jag har ju bjudit in några ”prominenta” seglarvänner som gästbloggare. En del är nya och några känner ni igen sen tidigare. (Gå in och välj gästbloggare under kategorier så hittar ni deras bidrag från i våras). Temat jag gett dem för hösten är ”minnen man kommer ihåg” (= minnen man gärna torrseglar till under mörka vinterkvällar).

Det fjärde bidraget i höst är Stina Lönn som började segla lite optimistjolle som liten på kollo, hyrde Maxibåtar under några somrar med kompisar. Sedan tog andra intressen över. Är sedan drygt två år räddningsman på SSRS, och kände att hon bara måste börja segla igen. På två år tog hon VHF-cert, förarbevis, kustskepparen och seglingsintyg 3. Seglar så fort hon får tillfälle med kompisar men har ingen egen båt och skulle vilja segla mycket mer.

Är sedan -98 sjukvårdare i Försvaret, först flygvapnet och sedan Hemvärnet. Sjukvårdsgruppchef sedan -07. Har mycket sjukvårdsansvar på SSRS. Utbildar i HLR/första hjälpen sedan 2000.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Om jag hade en egen segelbåt skulle jag…
vårda den ömt
putsa och feja hela vintern
sjösätta först av alla
segla varje helg
ta med mina vänner
lära barnen att segla
äta frukost i sittbrunnen innan jobbet
segla i alla väder
vara en bra skeppare
låta alla styra båten i hamn
aldrig skrika åt gastarna
segla dit vinden för mig
aldrig ha bråttom
segla på natten under stjärnorna
aldrig håna andra som lägger till
segla på vintern
hjälpa andra vid bryggorna
fråga andra om råd
vara smidig i väjningsreglerna
hjälpa de som gått på grund
säga hejdå till båten när jag lämnar hamnen
lära mig allt om motorn
göra spontana tilläggningar utan kommando
gå för motor enbart vid stiltje
bli en mästare på trimning
njuta av varje sekund på havet
fylla båten med alla möjliga prylar ex gitarr o munspel
laga en massa god mat
alltid ha glögg ombord
vara rädd om båten men ändå låta den brukas
alltid testa nya resmål
tävla med alla andra båtar på havet
vara med på 24-timmars oavsett väder
segla runt Sveriges hela kust
ha fester på båten
undvika åskväder
äta räkmackor på kryssen
låta barn vara med på alla moment
fiska när vinden är svag
hitta lösningar på sopsortering ombord
uppskatta all tid på båten
njuta av all segling

…om jag hade en egen båt…

Kommentera

